
Chapter 9

UK Television News
Robert Beers and Paul Egglestone

Introduction

This chapter starts from the assumption that television news programmes should 
have an important place in society, contributing to what Chambers and Costain define 
as deliberative democracy, ‘a healthy public sphere where citizens can exchange 
ideas, acquire knowledge and information, confront public problems, exercise 
public accountability, discuss policy options, challenge the powerful without fear 
of reprisals, and defend principles’ (Chambers and Costain, 2000: 11). However, 
the sheer weight of the economic and technological forces now bearing down upon 
television news journalism raises serious questions as to whether it can still make the 
contribution that those most concerned with the requirements for a healthy democracy 
believe that it should. Increasingly, it seems, it is necessary to ask: to what extent 
is the balance, range and depth of coverage of news issues within UK television 
adequate for the purpose of ensuring the electorate is adequately informed? This 
question, which derives directly from the book’s core questions, will underpin much 
of the discussion that follows.

The Growth of the Competitive News Battleground of ‘Multichannel UK’

Figures published by the Office of Communications (Ofcom) confirm that television 
is the primary source of domestic news for 73 per cent of the UK population. Just 23 
per cent read any newspaper or listen to radio news. In addition almost 60 per cent of 
the population own two or more television sets (Ofcom 2004a: Appendix). Despite 
this proliferation of television ownership, viewing figures for terrestrial television 
are plummeting. In 1995 BBC1 commanded 32 per cent of audience share. In 
December 2005 it had dropped to 22.7 per cent. The figures are even worse for 
ITV, which is down from 37 per cent to a little over 20 per cent in the same period. 
Meanwhile, although in 1995 satellite and cable had captured less than 10 per cent 
of the available audience, Sky now has over eight million subscribers (BBC Online, 
2005a) and 16.5 million homes now have digital television (BBC Online, 2005b), of 
which a significant number use satellite or cable access routes.

There are over 200 channels on Sky’s digital platform. Other operators, such as 
the cable companies, will soon rival Sky. The BBC and ITV are both considerably 



The Future of Journalism in the Advanced Democracies140

behind in the race for digital, particularly after ITV’s disastrous failure to set up its 
own digital platform.

February 1989 brought national running TV news to the UK. Rupert Murdoch, 
who had transformed Fleet Street earlier in the decade, now took on television 
with Sky News. Seemingly understaffed and underfunded, Sky quickly developed 
credibility with solid news coverage, especially on breaking stories. Its audience 
share in the UK is, like that of most news channels, quite small, reaching 0.5 per 
cent of the British viewers in October 2005 (BARB, 2006). In recent years Sky 
has entered the global market as well, with an international feed that is available in 
Europe, Africa and the Middle East, for example, plus dedicated sister stations in 
Italy, Ireland and Australia. Sky’s early acceptance and professionalism contributed 
to the BBC finally launching News 24 in 1997.

The BBC’s large financial commitment to continuous news on both a domestic 
and an international channel complies with the BBC’s view that scheduled news 
programmes, their bread and butter for decades, are giving way to an environment of 
news on demand, whether on TV, the Internet or interactively. The former Director 
of BBC News, Richard Sambrook, laid out the new corporate mantra: ‘People expect 
to be able to get the news they want, whenever and however they want it’ (Heard, 
2004).

With this in mind it is important to look closely at BBC News 24’s experience with 
around-the-clock TV news. BBC senior managers believed that the right approach 
to running TV news could draw in significant numbers of the younger audience who 
were not watching it. So they launched BBC News 24 with jacketless and jargon-
free youthful presenters broadcasting direct from the newsroom epicentre. Two 
years later, without any significant increase in younger viewers, the BBC News 24 
presentation changed to the traditional, uniform look and feel of news bulletins on 
the corporation’s main domestic channels.

The channel’s start-up had been less than impressive. ‘For the first few months 
the main concern seems to have been not so much about the quality of programming, 
but more about simply staying on the air’ (Lambert, 2002).

Designed around an all-digital system, the technical side included three different 
computer systems and a variety of new working practices. The results, according 
to one BBC insider, were ‘a daily implosion on the air’. With BBC News 24 often 
looking amateurish, established BBC correspondents avoided appearing on the 
channel and executives winced when it was mentioned (Lambert, 2002). Confusion 
reined in the first few years as many attempts to fix the problems created a permanent 
state of disorganisation.

The operation today is on a par in terms of reportage and production with the 
rest of the output of BBC TV News. Star reporters and major newsmakers appear 
regularly. The Independent Review of BBC News 24 by the Department of Culture, 
Media and Sport (DCMS) in 2002 states that its performance is now ‘satisfactory 
in all areas, and better than that in some’ (Lambert, 2002). However, the review 
does find fault with the channel’s regional coverage, a strong component in its 
original proposal. In its request for the channel’s government approval the BBC had 



UK Television News 141

said: ‘The strong regional coverage will be on the basis of “opting in” rather than 
opting out, featuring regular visits to the BBC’s regional newsrooms across the UK 
for live reports and comment’ (Lambert, 2002). The DCMS report notes that attempts 
to build regular regional slots in the hourly news cycles were unsuccessful.

A third domestic continuous news competitor – the ITV News Channel – began 
in 2000. Conceived as a headline service, it then adopted the strap line ‘Breaking 
News for Britain’. ITV’s continuous news was certainly journalistically sound, yet 
its ratings were poor. Simon Shaps, ITV’s director of television, said:

The question we have asked ourselves is: what does news look like in five or ten years’ 
time? The answer is that it looks very different from the traditional 24-hour rolling news 
format that we are used to now. Increasingly, viewers will want news on demand via a 
variety of different platforms and we are investing in the technology and expertise to 
deliver that (DTG News, 2005).

ITV shut down the operation at the end of 2005.
Running news ratings are, not surprisingly, dependent on the news itself and 

major stories see sharp increases in the number of viewers while, during periods of 
‘non-breaking news’, the audience is much smaller and transitory. Viewers check in 
for a few minutes to take the world’s pulse. The three American all-news channels 
have adopted ‘appointment viewing’ – programmes with an established presenter 
and a format tailored to his or her style – to try to establish tune-in habits with 
viewers. Larry King’s interview show on CNN and The O’Reilly Factor on Fox 
News are successful examples of this approach. Sky News, Fox’s sister channel, 
moved in this direction when it spent £18 million for an October 2005 relaunch with 
a new broadcast facility, a fresh schedule and several new presenters. Sky’s broadcast 
day is now divided into programmes with news rather than just news programming.

While Sky continues, even after its high-priced makeover, to trail BBC in the 
total number of viewers, it does have an audience the BBC envies. The BBC’s 
head of television news, Peter Horrocks, has admitted that Sky News is where ‘key 
opinion formers’ go first for breaking news. London’s Metropolitan Police Chief Sir 
Ian Blair is a case in point. Referring to 7 July 2005, when bombs ripped through the 
city’s underground, Sir Ian said: ‘We switched on Sky as everyone does to try to get 
some idea of what’s going on’ (Robinson, 2005).

The DCMS review made the same point, much to Sky News’ publicity 
department’s delight: ‘It is a fair bet that anyone who walks around a newspaper 
office where televisions are turned on the whole time will find them tuned to Sky 
News rather than BBC News 24. The same applies to government offices’ (Lambert, 
2002).

Market & Opinion Research International (MORI) of London has researched 
views of opinion leaders on continuous news channels, including politicians, 
academics, senior business people, and journalists, among others. While four in five 
ranked BBC News 24 as ‘good’ and praised its comprehensive news coverage and 
analysis, nevertheless, where opinion formers regularly kept a channel on in an office 
all the time, they said it was usually Sky. MORI found this especially true within 



The Future of Journalism in the Advanced Democracies142

the media and it ‘may be linked to the perception that Sky News is more effective in 
covering breaking news than News 24’ (Lambert, 2002).

While those who help shape British opinion are certainly prized viewers, BBC 
News 24 increasingly does have the mass audience it needs the most. This trend 
has intensified in 2005: a BBC ratings report stated: ‘In July, 15 million people 
watched News 24 (excluding audiences who saw the channel’s simulcasts on BBC 
One) while 13 million people viewed Sky News; and each week our lead over Sky 
News has increased – currently 5 million for us compared with 4.6 million for Sky’ 
(BBC Online, 2005c).

While success in the UK generally is certainly its first concern, the BBC 
increasingly has an eye on the world’s richest English-language market. BBC 
America, a largely entertainment channel, is increasing in popularity in the US and 
now is available in 40 million homes. It carries several daily bulletins of international 
news from BBC World, a channel not widely available in America. With a sense 
among many journalists in the US and elsewhere that American television news has 
seriously ‘dumbed down’ in recent years, the BBC is seizing the opportunity to forge 
its own special relationship with the country’s viewers. Its World Service, available 
on some FM stations and on satellite radio, has doubled its American audience 
between 2003 and 2005 (Harding, 2005) and BBC TV news is shown at the dinner 
hour on a number of public broadcasting system stations.

While the BBC may be finding popularity in some sectors of American society, 
within others it is not. Mark Byford, when he was Director of the World Service, said 
in a speech to a global business media conference that broadcasters must recognise 
that perspectives can be radically different between countries and cultures. ‘What 
sounds impartial to one listener in London may appear blatant bias to another listener 
in Cairo’ (Byford, 2003).

This observation is equally relevant with regard to some in Washington DC. 
The Weekly Standard, a conservative Washington-based magazine funded by Rupert 
Murdoch, attacked BBC News on several occasions over the fighting in Iraq. A 
story with an Oxford dateline maintained that the BBC was, throughout the war, 
‘consistently and correctly accused of anti-war bias’. The nickname Baghdad 
Broadcasting Company was revived from complaints about the BBC’s Gulf War 
coverage. It concluded: ‘it just might be the BBC’s desire to prevent the death of 
Saddam’s regime that results in the mighty Corporation’s own downfall’ (Chafetz, 
2003).

From Global Expansion to Domestic Crisis: The BBC and the Hutton Report

While few outside the American Republican right or the British neo-Thatcherite 
right would take Murdoch’s long history of complaints against the BBC particularly 
seriously, the quality of its journalism came in for much more troubling questioning 
from other directions over its reporting of the Iraq War. In 2004, the same year that the 
British Broadcasting Corporation marked 50 years of television news, it was accused 



UK Television News 143

of ‘defective’ editorial management processes following the Hutton Enquiry. On 28 
January 2004 Lord Hutton issued his scathing report in which he found that three BBC 
radio news stories accusing the British government of exaggerating Iraq’s weapons 
of mass destruction capabilities were ‘unfounded’. The findings were devastating to 
management and demoralising to the BBC’s 2,000 news employees. Immediately 
the Chairman and the Director General of the BBC resigned. The reporter who broke 
the story left the Corporation a few weeks later.

The findings of faulty editorial management, while highly controversial in 
themselves, nonetheless profoundly impacted on journalism at the Corporation. The 
BBC News head at the time of the Hutton investigation, Richard Sambrook, said 
that in the wake of the report the BBC had to demonstrate it had become more 
transparent: ‘Taking the lid off the news machine and allowing people to peek inside, 
together with a culture of quickly admitting and correcting error is now as essential 
to maintaining public confidence as the journalism itself’ (Sambrook, 2004).

Even as he called to take the mask off the process, Sambrook also declared the 
process healthy: ‘Does it follow that BBC journalism, as reflected in the Hutton 
Report, is defective and in need of radical reform? Not at all. I believe the issues 
identified in Hutton were singular and do not reflect a larger malaise.’ Sambrook 
argues that if there had been more deep-seated problems then, with ‘more than 
100 hours of news on radio and television a day we would have encountered more 
extensive and more frequent problems by now’ (Sambrook, 2004).

Still, Mark Thompson, the new Director General of the Corporation, called 
the Hutton debacle the ‘biggest crisis for BBC journalism in 80 years’ – a crisis 
that started nearly at the same time as the BBC was building its massive case for 
renewing its charter.

The House of Lords Select Committee on the BBC Charter Review issued its 
first report in October 2005 and, despite Hutton, found a ‘vast majority of those 
who had testified desirous of a strong BBC with support from all its competitors and 
from political leadership across party lines’ (House of Lords Select Committee on 
the BBC Charter Review, 2005).

It did cite a study commissioned by the Department of Culture, Media and Sport 
(DCMS) and carried out by qualitative research specialists Cragg Ross Dowson; 
this reported ‘a marked, but not universal perception’ of the BBC dumbing down its 
programming. Also, the committee report cited another government survey which 
found that 39 per cent of the British population thought the BBC had a high level of 
bias in its reporting. The Lords report notes that, while ‘some people do criticise the 
BBC for having its own agenda, it is fair to say the nature of the perceived agenda 
tends to vary to suit the complainant’s viewpoint’. And a 2005 MORI survey for 
DCMS showed that 77 per cent of the UK public believe the BBC to be independent 
and impartial and 80 per cent trust the BBC (House of Lords Select Committee on 
the BBC Charter Review, 2005). The Corporation may have been shaken and stirred 
by the Hutton Report, but the Select Committee provided convincing confirmation 
that its domestic reputation had recovered after the episode.



The Future of Journalism in the Advanced Democracies144

Deregulation and Increasing Pressures for Privatisation

Despite a vote of public confidence and the security that the subsequent confirmation 
of the continuation of the licence fee provided, the BBC was still not entirely safe 
from critics and predators. The long-running demands for systematic deregulation, 
made by lobby groups favouring a move to increased privatisation of broadcasting 
services, continued.

The Corporation was by now familiar with such pressures. Going back nearly 
40 years, for example, under a Labour government in 1970, the ‘76 Group’, a 
pressure group comprising programme makers and intellectuals, had called for a 
full review of the structure and financing of UK broadcasters. In 1977 the lobbyists 
were disappointed with the Annan Report. Despite a remit to examine ITV’s profits 
in relation to the quality of its services, the recommendations in the report did not 
address the more radical questions about the relationship between the BBC and 
ITV. It did go as far as making a rather ambiguous commitment to ‘preserve British 
broadcasting as a public service’ (Annan Committee, 1977), but its more tangible 
legacy was to pave the way for a fourth national terrestrial television channel.

The Hunt Report (1982) focused on cable expansion and broadcasting policy, but 
in 1986 Peacock shifted the ideological ground, introducing customer satisfaction as 
the primary measure of quality public service broadcasting. Prime Minister Margaret 
Thatcher charged Peacock with the job of examining an alternative to the licence 
fee as a method of funding the BBC. Her motives are well documented. By the mid-
1980s Thatcher’s relationship with the BBC had deteriorated beyond any sensible 
reconciliation. She had been unhappy with the way the BBC reported on ‘British 
troops’ in the 1982 Falklands War (as opposed to ‘our troops’), being particularly 
annoyed by a live phone-in programme, where she received difficult questions 
from the public (Curran and Seaton, 1997). She also disliked the BBC’s coverage 
of events in Northern Ireland in the early 1980s when, in order to meet its existing 
charter commitments, the BBC was committed to impartiality and objectivity, 
which in turn required coverage to be given to Sinn Fein. According to the Tory 
government, not all have the right to a voice – in order to have a voice, one would 
have to change to earn the right (Curran and Seaton, 1997). The Peacock Enquiry 
offered Thatcher the opportunity to explore the ‘unique way’ the BBC was funded. 
She favoured the Murdoch model of privatised news and it was Rupert Murdoch 
who called for the government to scrap the licence fee as a means of funding the 
BBC and replace it with advertising revenue. To Thatcher’s chagrin, Peacock did not 
go that far, defending instead the quality and status of the BBC and dismissing the 
idea of moving to funding via advertising on the grounds of a consequent potential 
deterioration in quality.

However, while the BBC might have survived the Peacock Enquiry, the pressures 
from those demanding greater deregulation of UK broadcasting increasingly paid 
off. The 1990 Broadcasting Act, for example, set down a policy signalling the move 
towards increased competition in the provision of television services. The 1996 
Broadcasting Act facilitated concentration of media ownership (see also <http://www.



UK Television News 145

mediachannel.org/ownership/>). Further relaxation of regulation on cross-ownership 
was proposed in the 2002 Communications Bill, which spawned the super-regulator 
Ofcom and paved the way for the merger of the two big ITV companies, Carlton and 
Granada, and the creation, in all but name, of a single ITV.

Now in place, Ofcom has set about its task of determining the legislative 
framework for future broadcasting:

We value trustworthy and independent news programmes which increase our knowledge 
of the world, and content which reflects the different parts of the UK and informs our 
cultural identity. Although commercial broadcasters will provide some of this content, 
intervention is needed to ensure that there is sufficient range, volume and quality of 
programming made in the UK and for UK audiences (Ofcom, 2005). 

But in a multichannel, digital world, the position of news on mainstream channels, the 
future of the regular news bulletin and the commitment to resourcing news-gathering 
operations when market factors determine their viability, are all questionable. 
Clive Jones, Chief Executive of ITV’s recently formed Independent News Group 
(hereafter referred to as ING) claims, ‘if it’s left to the market, we’re all f****d’ 
(Jones, 2005).

In its recent review of public sector broadcasting (PSB), Ofcom concluded 
that there are ‘two key rationales for PSB: to correct market failure and to realise 
social value’ (Ofcom, 2004b) However, considerable confusion arises from the 
fact that, while the review states that PSB could be justified by serving a ‘non-
market’ provision, it contains little in the way of any definition of ‘non-market’. 
There is a danger also that a debate conducted so clearly within a ‘market’ context 
automatically disenfranchises any commodity for which there is no apparent use or 
exchange value. 

But just to make life even more difficult for the BBC, should its proposals ever be 
implemented, the review states that: ‘It [PSB] must also justify itself by its audience 
size and share; PSB should be on channels with high reach and impact.’ But to 
receive public funds, ‘it must be clear that the market would not deliver similar 
output, of the same quality, on the same scale’ (Ofcom, 2004b).

Sarikakis confirms the general direction of contemporary legislation: ‘The public 
service broadcasting system and the BBC, in particular, are facing a continuing 
threat, where the system is destined to be deemed “obsolete” under the neo-liberal 
market-driven ethos of British politics’ (Sarikakis, 2004: 113). Some of the worrying 
implications of this ethos for television news reporting are discussed below.

Back to the Commercial Sector: The Real Effect of Deregulated Market 
Pressures

Moving away from mainstream BBC television channels, BBC1 and BBC2, over on 
Channel 3, Independent Television News is already feeling the heat of the market. 
‘The culture of ITN has changed from one dominated by journalists, where it 



The Future of Journalism in the Advanced Democracies146

considered itself a centre of journalistic excellence run by journalists for journalists, 
to one dominated by commercial calculations, or perhaps more fairly, one that is 
more businesslike’ (Harrison, 2005: 132).

Within the broader discussions on the role of PSB, spanning all genres and 
covering commercial franchise operations and the BBC’s remit, the debate on 
quality within genres is often secondary to the battle for survival. News, as a genre, 
has been criticised for ‘dumbing down’ – ‘dumbing down’ in its selection of stories, 
over-simplifying within individual news items, and across the schedule in its 
limited range of programming dealing with difficult subject matter in an intelligent 
and non-patronising way. Research produced by the Communications and Media 
Research Institute of the University of Westminster shows that, in 2003, ITV did 
not feature a single international programme under the (ITC) categories of politics, 
development, human rights or environment – all genres deemed to be ‘difficult’ and 
in areas traditionally regarded as ‘hard news’. Even in less difficult genres the same 
issues are apparent. Recently BBC4 marked the 30th anniversary of the serious arts 
programme Arena, now replaced by The Culture Show, a provider of trite, anodyne 
anti-intellectual arts coverage scheduled to coincide nicely with Front Row on Radio 
4. And what of serious documentary programmes like Everyman, Credo, Heart of 
the Matter and, of course, Panorama? Panorama is still on air, although it is in a 
new graveyard slot and has had a serious makeover. Everyman makes an occasional 
outing on BBC2, but has no regular programme slot and there are now less than a 
dozen Everymans a year.

Within television news, traditional journalism appears to be losing ground to soft 
news. Clive Jones, Chief Executive of ING, refutes this and is conveniently curious 
about the definition of ‘hard news’, or traditional news journalism. He believes any 
definition needs ‘broadening’ to include ‘celebrating the region you live in’ and 
offers an anecdote of his early career in television 20 years ago. ‘Regional news 
made you feel like you lived in Baghdad. Rapes, murders and violence.’ He does not 
accept that his new definition of news, which includes ‘celebrating the region you 
live in’, has anything to do with ‘dumbing down’. ‘Stories are now better, writing’s 
better, questions are harder, camerawork better …’ (Jones, 2005). 

In the regional newsroom at Granada TV in Manchester, Richard Frediani 
acknowledges the changes in television news:

The type of stories we’d cover has changed. Our audience has changed too. There’s more 
consumer issues for instance. Is it right to do consumer news? As a news editor I need to 
ask – what affects more people? In that sense it’s about news values – but news values that 
are better tuned into the audience. People have redefined news so there has been a change 
in the news agenda (Frediani, 2006).

To a not particularly critical ear these assorted comments may well sound like 
attempts to so blur the distinction between hard news and soft news that unthinking 
minds in time forget that such a critical divide ever existed.

This poses an interesting question about the legacy ITV’s journalism is trading 
on – a question highlighted in The Story of ITV: The People’s Channel (Bragg, 



UK Television News 147

2005a). Producer Melvyn Bragg documented the evolution of ITV in a weekly 
genre-by-genre celebration of creative talent in the respective regions making up 
the ITV network. Programme 5, his final offering, covered news, current affairs 
and documentaries, recalling an era when ITV ‘supported inquisitive, awkward 
programmes that challenged establishments worldwide, and placed investigative 
journalism and documentaries squarely on ITV’ (Bragg, 2005b). A legacy of ‘hard-
nosed’ programmes, like This Week and World in Action, have long vanished as a 
result of commercial pressures and have been followed by Dimbleby and Tonight 
with Trevor McDonald. The implication of the network’s current spin is that ITV are 
still committed to investigative journalism and documentary making. The schedules 
offer a different reality. Celebrated radical documentary film-maker John Pilger 
‘made 21 programmes for ITV in six years in the early and mid-1970s. In the last six 
years, ITV has shown six Pilger documentaries’ (Herman, 2005).

While Dimbleby is no This Week and Tonight with Trevor McDonald is clearly 
not a substitute in form or content for World in Action, the political, social and 
economic landscape of the UK has also changed. It is not what it was 20 years 
ago. The multichannel digital world of broadcasting, where viewers vote with their 
remotes, is equally different. Important as the subject matter of Pilger’s latest works 
may be, does the form of factual documentary need an overhaul in order to win back 
audiences? At a time when Michael Moore, Errol Morriss and Morgan Spurlock can 
attract millions to cinemas worldwide – by making a few concessions to the medium 
in which they work – should television news and factual programming sit up and 
take notice?

Clive Jones thinks ING already does: ‘Changing demographics as the news 
moves around the schedule have affected the way a story is presented. Figures 
show there are more ABC1s at 10.30 p.m. than at 5.45 p.m., so the news is more 
“upmarket”’ (Jones, 2005). He offers the following story treatment example. In 
July 2003, Microsoft banned Internet chat rooms. This story, as covered in the ITN 
5.45 p.m. bulletin, is family-based. It includes issues like the threat of ‘grooming’, 
paedophilia, and so on. The same story at 10.45 p.m. has a ‘business’ treatment – that 
is, Microsoft quit chat rooms to avoid the predicted stream of expensive legal actions 
against them. This retargeting of a story is editorial policy across ING. Frediani at 
Granada endorses Jones’ view: ‘We know a bit more about our audience than we 
did and this affects the way stories are done. Reporters need to think more about 
who’s watching at various stages in the day and stories need tailoring to fit different 
demographics’ (Frediani, 2006).

Undoubtedly, this is intelligent programming for news, but it still fails to explain 
two trends in ITV’s current approach to television news and documentaries. First, 
why has such ‘tuned-in’ thinking failed to find a way of reinventing the hard news-
related investigative documentaries of the style, class and impact of This Week and 
World in Action for the new millennium? Second, why does a commercial sector 
with such a long tradition of quality news journalism find it necessary to fudge so 
cynically and unconvincingly the distinction between hard and soft news, both in 
its justification of its current approach and in its output? It is the very fact that such 



The Future of Journalism in the Advanced Democracies148

questions need to be posed that demonstrates starkly both the height from which 
ITV as a public service broadcaster has fallen and the real, seriously damaging and 
democratically disabling impact that excessive deregulation and the unleashing of 
market forces can have. Governments and their regulatory authorities have not yet 
lost all the Crown Jewels of commercial television news and current affairs, but few 
remain.

However, as Chapter 4 demonstrated, market forces are not the only pressures at 
work on quality news and current affairs programming. Together with technological 
factors they form but one half of the ‘ec-tech’ squeeze. It is to the second part of this 
equation that we now turn.

Technological Factors and Television News Quality

The impact of technology on the production and dissemination of news cannot be 
understated. Despite Clive Jones’s insistence that ‘it’s not just about the technology’, 
ITV are spending £40 million connecting every commercial regional newsroom 
around the UK by the end of 2006. He claims also that ‘desktop editing will be the 
norm at ITV within three years’ (Jones, 2005). He states that video journalists will 
be the core of the newsroom and a new grade of ‘creative technicians’ will perform 
the traditional ‘craft’ roles. Jones is non-committal when pushed on defining the 
new grade, suggesting that there will be room for camera operators, craft editors 
and creative technicians. The future of ING news is ‘undoubtedly interactive. The 
red button click will offer breadth and depth beyond the current constraints of a 
time-based news report. Personal video recorders (PVRs) will also enable people 
to select the news, even the items they want.’ And of course there are plans to offer 
news content for mobile phones and PDAs (personal digital assistants), though here 
the politics of public service broadcasting need to play out before an essentially 
commercial operation will invest. ITV believes that the BBC’s current approach to 
providing free content to new media platforms such as mobile phones undermines 
competition and plurality in those markets.

Jones is realistic about the effects of new technology on journalism: ‘Technology 
provides the opportunity to take feeds from agencies worldwide. Journalists will 
do much more editing – more “reportage” rather than “journalism”’ (Jones, 2005). 
Those most concerned with the quality of news journalism would worry about the 
cost-cutting, corner-cutting implications of such a statement – the fact that, yet again, 
news organisations are putting more distance between themselves and the events that 
they are supposed to be ‘reporting’ on. The most radical criticism is that this kind of 
thinking transforms journalists from being ‘on the spot’, authentic news reporters to 
being just second-hand ‘news assemblers’, the production-line operatives who piece 
together products made and thought out elsewhere. By extension, such a devaluation 
of the role of journalists destroys also the credibility of the organisations who employ 
them as first-rank news organisations.



UK Television News 149

These dangers are acknowledged in the public sector, where Pat Loughrey, Head 
of BBC Nations and Regions, warns his 2,000-strong team of journalists against 
‘air-conditioned journalism’, a by-product of too much reliance on technology. In his 
end-of-year performance assessment for 2005, Loughrey demanded that journalists 
‘must work harder to find and tell stories that will be memorable’ and dismissed 
stories created without leaving the office:

One of the sadnesses of the technological revolution in journalism is that one can get 
by with so-called reporting that is based entirely on the PC. It would be tragic if we let 
new technology facilitate a sterility of journalism where the number of stories diminishes 
because we haven’t the energy or the enterprise to broaden the base (Broadcast, 2005d).

Does this reliance on technology really reflect a set of exhausted and unimaginative 
BBC journalists? Or does it show staff developing a new modus operandi – working 
practices better suited to a news environment perpetually delivering content for 
more outputs with 20 per cent fewer people to do the jobs? If BBC Director General 
Thompson gets his way, Loughrey will lose 735 staff in Nations and Regions. News 
will be ‘leaner and fitter’, with 420 jobs to go and a further 424 in BBC Factual 
and Learning. Something has to give when so much meat is cut from a bone that is 
already short of fat. ‘You cannot make the same high standard programmes with 20 
per cent fewer staff,’ says Jeremy Dear, General Secretary of the NUJ (Broadcast, 
2005d). And in the face of 2,050 job losses in content and output divisions across 
the BBC, Loughrey’s cry for journalists to get out more, work harder and faster and 
improve quality will sound hollow to many.

 Thompson believes the cuts are essential. The need to release money from the 
licence fee to invest in a digital future is his primary justification for them. In a 
speech at the Edinburgh TV Festival in August 2005 he said:

On demand is the core of the digital debate and may even change what we mean by 
‘broadcasting’. The BBC must be at the forefront of developments … I believe that a 
broadly based, multimedia, licence-fee-funded BBC with a brand that everyone knows, 
along with great, relevant content that everyone can use and which demonstrably creates 
public value, will actually make more sense than it does today (Broadcast, 2005b). 

Along with just about every other broadcaster, the BBC is playing digital catch-
up. Companies like Yahoo, whose asset value already outstrips the entire television 
industry in the UK, are looking for partners to use their platform and portals to 
disseminate content. Broadcasters are acutely aware of the need for strategic 
partnerships. Whilst they may not guarantee a long-term future, they do keep the 
‘Yahoos’ out of content creation for now.

And then, of course, there is the question of broadband. 2006 will be the watershed 
year for broadband across Europe. It is already in 23 per cent of homes in the UK. 
Broadband TV – formally known as Internet Protocol TV – will make TV more 
web-like, with a choice of millions of programmes to download. The application, 
using peer-to-peer technology, enables viewers and listeners to download TV and 



The Future of Journalism in the Advanced Democracies150

radio programmes they may have missed up to seven days after broadcast. But it 
also represents a new paradigm for the broadcaster: it is a shift from the old ‘push’ 
media (where viewers watched what broadcasters dictated they watch, when they 
said they could watch it) to ‘pull’ media (where the viewer decides what to watch 
and when to watch it). The personal video recorder will enable audiences to time-
shift more readily. The challenge for any television channel, regardless of genre, will 
be winning and retaining audiences in the 500-channel ‘digital supermarket’.

This does, of course, create a particular problem for news programming. Where 
people choose not to watch programmes in sequence, then (as was pointed out in 
Chapter 4) news will cease to be something that they encounter automatically if 
watching mainstream television programmes throughout an evening; it will become 
instead an experience that they have only if they choose to. It is too early to tell 
precisely what impact this will have on news viewing figures and, as John Drury’s 
chapter on the future of radio points out, the extent to which viewers maintain their 
loyalty to news programming will be determined not just by technological factors, but 
also by cultural influences and personal preferences. But whatever happens, the new 
possibilities that broadband opens up increase the uncertainties for news programme 
makers and the danger of uncertainty often is that investment is withheld, diluted as 
a result of being fired in too many directions in an attempt to at least partially cover 
all options, or cut back. Mark Thompson’s bright new digital future may see the 
ending of yet more journalists’ futures and the raising of even more questions about 
both the future of news journalism and the democracy within which it remains a vital 
organ of interpretation and communication.

From Citizen Kane to Citizen Journalism?

While everyone connected with the television news media is talking about the 
possible new opportunities and threats that the gathering pace of technological 
innovation might bring, one thing that is becoming clear from the discussion so 
far is that nobody is quite sure what the real implications of this process are, or 
whether many of the possible new uses of media technology may turn out to be a 
disappointment in practice. Even Rupert Murdoch has been hedging his bets with 
regard to some of the trickier questions of what to invest in a situation where many 
of the mass public’s preferences with regard to the usage of new media platforms 
remain so uncertain. Keeping this uncertainty in mind, it would be useful to focus on 
two of the key emerging new developments – local television and citizen journalism 
– and to look at what some of their possible consequences might be.

ITV, for example, are dabbling with local TV, delivered via broadband in Brighton 
and Hove. Their experiments with ‘local’ television are shamelessly commercial, in 
line with the broader corporate strategy. If local content can generate a revenue stream 
by persuading local dentists and solicitors to advertise, then local TV delivered via 
broadband will be rolled out in all 16 ITV regions.



UK Television News 151

Lindsey Charlton, managing director of Meridian and project director for ITV 
Local, calls ITV local television ‘Citizen TV’, defining it as an electronic local 
newspaper where the user decides what they will watch. Charlton says:

Yes, I’ll push boundaries. New technology that enables members of the public to upload 
their own videos will doubtless push the boundaries. But ITV has a fifty-year history as a 
responsible broadcaster. Taste and decency will still apply. The public will have the right 
to upload their content – but we retain the right to publish (Charlton, 2006).

MY TV (launched on the pilot service on 11 January 2006) offers citizens the chance 
to create their own TV channel. Will anyone be watching? Charlton says: ‘It always 
comes down to content. If the content is good – and if it’s what the audience want 
– they’ll watch. And broadband is a hungry beast. We always need more content. But 
not if it’s rubbish’ (Charlton, 2006).

ITV are not alone in their foray into broadband. The BBC have local TV pilots in 
the West Midlands. The service builds on the existing local radio infrastructure and is 
available on the Internet and digital satellite. The Corporation hopes to provide a new 
local news service for approximately 60 areas across the UK. A press spokesperson 
for the BBC said: ‘The service will embrace the latest broadcasting technology 
to create and distribute genuinely relevant local news and information.’ The pilot 
service provides around ten minutes per hour of original material for Birmingham, 
the Black Country, Coventry and Warwickshire, Hereford and Worcester, Shropshire 
and Staffordshire.

So what is on local TV? So far, ITV’s content spans ‘what’s-on’ guides, classified 
advertisements and repeats of existing regional programmes. The BBC’s Midlands 
local news channel’s top story on 27 December 2005 was: ‘A camera in the Bullring 
[a large shopping centre] has been named one of the world’s 25 most interesting 
webcams. It ranks alongside cameras at the Eiffel Tower and the pyramids.’ Cynics 
might have serious doubts about the kind of news values at work in such instances.

What local TV does provide is a clear opportunity to try to engage people in the 
latest TV executives’ obsession – participatory or citizen journalism. Loughrey at the 
BBC is evangelical: ‘we must make more space for, and nurture, citizen journalism 
and user-generated content across our output’ (Broadcast, 2005d). At ITV, Jones also 
places the public in the frame: ‘Everyone’s a potential journalist. The first photos of 
Boscastle [a village in Cornwall severely flooded on 16 August 2004] were from 
mobile phones – as was the first video footage’ (Jones, 2005). On the day of the 
London bombings in July 2005 the BBC received over 1,000 pictures from members 
of the public. But despite the apparent opening up of many of these channels to the 
public, Jones is adamant there will still be a need for traditional journalism skills, 
defining journalism as ‘good storytelling and explaining difficult issues in a clear 
way’ (Jones, 2005).

In academia the subject of participatory journalism is not a new one. Brian 
McNair at Stirling University writes: ‘The public in a democracy should have the 
opportunity not just to read about, or to watch or listen to the development of public 
debates as spectators, but to participate directly in them’ (McNair, 2000: 105). In the 



The Future of Journalism in the Advanced Democracies152

same vein, Lewis et al. wonder whether the traditional formulaic process of news 
production creates disengaged citizens, asking: ‘In a climate of declining political 
participation, does the way journalists report the world encourage or discourage 
citizens to engage with politics and public life?’ (Lewis et al., 2004: 153).

In short, is the audience television journalists profess to serve disenfranchised 
by the mechanics of production and excluded by the social elite who control the 
conventions of the tradition and make the decisions about what makes news and how 
its participants are presented on TV? Tim Gardam, former Director of Programmes 
at Channel 4, is certainly in favour of increased audience participation and suggests 
that it might be a means of re-engaging an uninterested audience in news and current 
affairs:

The future of television in a multichannel world is going to be to identify those viewers 
who see themselves as your members. The use of text messaging votes and other 
means of being a participant in material onscreen is being exploited aggressively by 
entertainment. What news and current affairs hasn’t done is to extrapolate that into the 
idea of membership as a citizen. Videophones will make a big difference in this type of 
programming (Hargreaves and Thomas, 2002).

Technologically, these new possibilities could be facilitated by some of the 
experiments being conducted currently by the major television players. The BBC, 
for example, is piloting iPM (integrated media player), a device that makes the 
TV set perform a lot more like a computer than a television in terms of audience 
interactivity. It also includes a personal video recorder (PVR), recognising viewers’ 
increasing desire for ‘on-demand’ programming. In September 2005 BBC1, BBC2 
and News 24 started a 16-channel trial of mobile TV using DVB-H (digital video 
broadcasting hand-held) transmissions.

This provokes a series of pertinent questions. First, despite the assurances of 
programme makers, there must be a real doubt as to whether or not increased audience 
participation will help or hinder the impartiality of television news. Just as there are 
serious doubts as to whether the growth of blogging has added to the voices involved 
in democratic discussion, or instead mainly given a public platform to a rather 
small, non-representative proportion of electorates at the expense of the majority, 
who prefer not to put themselves in the spotlight (or who simply cannot afford the 
technology to do so), there must be serious questions as to just how representative 
local TV ‘citizen voices’ might be, whether they be expressed via videophones, text 
messages, or whatever. Those who have had the curious experience of watching 
existing programmes displaying text messages may feel that they have a right to 
be decidedly unoptimistic. There is, in addition, the fear, expressed by McChesney 
(2000) and others, that the growth of ‘citizen journalism’ may simply be used as 
a cost-cutting device that pushes more expensive traditional journalism out of the 
picture on the news platforms on which it is used. But there is also the question of 
whether the majority of the public actually wants it. There is plenty of speculation 
about what audiences want. FACT is the BBC’s audience research bulletin. Its 



UK Television News 153

September 2005 edition challenged several assumptions about audiences’ apparent 
desire to embrace technical innovations, watching and interacting with programming 
on new platforms. FACT’s report concluded that: the top 200 programmes during 
2005 contained no multichannel programmes; a third of the population do not 
receive multichannel television; and approximately nine million UK citizens have 
neither the Internet nor digital TV at home (FACT, 2005)

In the light of findings like these, quite what is driving the obsession with new 
technology is unclear.

Conclusion

The recent history of UK television news and current affairs broadcasting has 
been one shaped significantly by deregulation and the unleashing of market forces. 
This has seen increasing conglomeration, the move to multichannel television and 
increasing accusations of ‘dumbing down’, most particularly with regard to ITV 
news. This gradual unleashing of almost unbridled economic forces, which indirectly 
impact on the options facing even the publicly funded BBC, has combined with a 
startling rate of technological development to pitch television news operations into a 
future of unparalleled unpredictability. Finding viewers for news is harder than ever 
before in an age of audience fragmentation and growth of technologies that enable 
the public to by-pass news entirely in their daily television watching habits. It is one 
of the main factors that has been propelling news organisations more in the populist 
direction of ill-thought-out ‘citizen journalism’ and the fudging of the distinction 
between hard and soft news. With regard to the former, there is undoubtedly an 
argument to be made for revising news values in order that they become more 
reflective of the ‘real world’ outside the newsrooms within which they are shaped; 
and for giving the electorate a genuine feeling that they can influence the political 
decision making that so often seems to assume that, outside of periodic elections, 
voters should leave things to ‘the experts’ and the people they have elected. But it 
is entirely another question to ask whether it is worth risking the undermining of 
the reputation of serious journalism and journalists by giving an increasing role to 
the ‘citizen journalism’ of those who are elected only by themselves to partake of it 
and whose professional or representative credentials generally are non-existent. A 
rational appraisal of the situation might suggest that news organisations are looking 
for lower-cost options at a time when traditional news operations are becoming more 
expensive to run (due to declining audiences) and that populist options, within which 
the real issues can be fudged, are made attractive by this. What is being avoided 
is the much more difficult issue which is the real key to a genuine, high-quality 
informational role for news in a democracy; namely, how can hard news be made 
more attractive to its potential audience without compromising its value though trite 
populism? This is a question that seems to have become less popular with television 
executives of late. Unless it is answered effectively and quickly, democracy has a 
poor future.



The Future of Journalism in the Advanced Democracies154

References

Annan Committee (1977), Report of the Committee on the Future of Broadcasting 
(Cmnd 6753) (London: HMSO).

BARB (Broadcasters’ Audience Research Board) (2006), Monthly Multi-Channel 
Summary (BARB Report), January. Available at <http://www.barb.co.uk/about.
cfm?flag=about>.

BBC Online (2005a), ‘Eight million subscribers for Sky’, 19 December.
BBC Online (2005b), ‘ “Nearly two thirds” watch digital’, 9 December.
BBC Online (2005c), ratings report. Available at <http://news.bbc.co.uk/newswatch/

ifs/low/newsid_4740000/newsid_4748000/4748011.stm>.
Bragg, M. (2005a), The Story of ITV: The People’s Channel, broadcast on ITV1, 26 

June to 24 July.
Bragg, M. (2005b), Programme 5, ‘Window on the World’, in The Story of ITV: The 

People’s Channel, broadcast on ITV1, 24 July.
Broadcast (2005a), ‘Unions reject BBC offer’, Broadcast, 1 June; published by 

EMAP Media, London.
Broadcast (2005b), ‘Mark Thompson Edinburgh speech’, Broadcast, 30 August.
Broadcast (2005c), ‘Compulsory redundancies are inevitable’, Broadcast, 16 

November.
Broadcast (2005d), ‘Loughrey warns against lazy reporting’, Broadcast, 16 

December.
Byford, M. (2003), ‘Connecting with a world audience’, speech given to the AIB 

Global Media Business Conference, 29 April 2003. Available at <http://www.bbc.
co.uk/pressoffice/speeches/stories/byford_world_audience.shtml>

Chafetz, J. (2003), ‘The disgrace of the BBC’, The Weekly Standard 8 (47); 
published Washington DC.

Chambers, S. and Costain, A. (eds) (2000), Deliberation, Democracy and the Media 
(Boulder CO: Rowman and Littlefield).

Charlton, L. (2006), interview with the Managing Director, Meridian and Project 
Director, ITV Local, by Paul Egglestone, January.

Curran, J. and Seaton, J. (1997), Power Without Responsibility: The Press and 
Broadcasting in Britain (London: Routledge).

DTG News (2005), ‘ITV shuts news channel one month early’, The Digital TV 
Group Ltd. Available at <http://www.dtg.org.uk/news/news.php?class=sectors&
subclass=&id=1370>.

Eldridge, J., Kitzinger, J. and Williams, K. (1997), The Mass Media and Power in 
Modern Britain (Oxford: Oxford University Press).

FACT (2005), inhouse publication of the BBC, produced by the BBC Audience 
Research Unit, September.

Frediani, R. (2006), interview with the News Editor, Granada Television, Manchester, 



UK Television News 155

by Paul Egglestone, January.
Frost, C. (2000), Media Ethics and Self-Regulation (London: Longman).
Harding, P. (2005), interview with the Director of English Networks and News BBC 

World Service by Robert Beers, October.
Hargreaves, I. and Thomas, J. (2002), New News, Old News (London: ITC/BSC).
Harrison, J. (2005), in Johnson, C. and Turnock, R. (eds), ITV Cultures: Independent 

Television Over Fifty Years (Maidenhead: McGraw-Hill).
Heard, C. (2004), ‘Fifty years of TV News, Entertainment News’. Available at 

<http://news.bbc.co.uk/2/hi/entertainment/3829605.stm>.
Herman, D. (2005), untitled article, ‘Smallscreen’ column, Prospect 112, July.
House of Lords Select Committee on the BBC Charter Review (2005), ‘First Report, 

2005, Chapter 2: The Importance of the BBC’, House of Lords Publications on 
the Internet. Available at <http://www.publications.parliament.uk/pa/ld200506/
ldselect/ldbbc/50/5002.htm>.

Jones, C. (2005), interview with the Chief Executive, Independent News Group, by 
Paul Egglestone, January.

Lambert, R. (2002), ‘Independent review of BBC News 24’, Department of Culture, 
Media and Sport. Available at <http://www.culture.gov.uk/global/publications/
archive_2002/review_bbcnews24.htm>.

Lewis, J., Whal-Jorgenson, K. and Inthorn, S. (2004), ‘Images of citizenship on 
television news: constructing a passive public’, Journalism Studies 5(2), 153–
64.

McChesney, R. (2000), Rich Media, Poor Democracy: Communication Politics in 
Dubious Times (New York: New Press).

McNair, B. (2000), Journalism and Democracy: An Evaluation of the Political 
Public Sphere (London: Routledge).

Nichols, J. and McChesney, R. (2000), It’s the Media, Stupid (New York: Seven 
Stories Press).

Ofcom (Office of Communications) (2004a), ‘The communications market 2004 
overview’. Available at <http://www.ofcom.org.uk/research/cm/overview/
#content>.

Ofcom (Office of Communications) (2004b),  ‘Is television special?’ Report available 
at <http://www.ofcom.org.uk/consult/condocs/psb/psb/summary/157377.pdf>.

Ofcom (Office of Communications) (2005), ‘Review of public sector broadcasting: 
Phase 3 – Competition for quality’. Available at 

	 <http://www.ofcom.org.uk/media/news/2005/02/nr_20050208#content>.
Puttnam, D. (2003), ‘News – you want it quick or you want it good?’, British 

Journalism Review 14(2), 50–57.
Robinson, J. (2005), ‘BBC News admits “opinion-formers” prefer Sky’, The 

Observer. Available at <http://media.guardian.co.uk/bbc/story/0,,1647394,00.
html>.

Sambrook, R. (2004), ‘Tragedy in the fog of war’, British Journalism Review 15 
(3), 3–7.



The Future of Journalism in the Advanced Democracies156

Sarikakis, K. (2004), British Media in a Global Era (London: Arnold).


